Misschien denk je dat de metaverse alleen wat virtuele ruimtes zijn die aan elkaar verbonden zijn. Dit is voor een groot deel ook waar. Toch zit er ook een fundamentele, maar uitdagende kant aan de metaverse. Deze kant zal de metaverse gaan onderscheiden van het internet: de blockchain.
In het begin kon je met Web 1.0 de informatiesnelweg van verbonden computers en servers die je kon doorzoeken en verkennen. Dit ging meestal via een gecentraliseerd bedrijfsplatform. Denk hierbij aan Yahoo, Microsoft en Google. Rond 2000 werd Web 2.0 geïntroduceerd en gekenmerkt door sociale netwerksites, blogs en door het realiseren van gebruikersgegevens voor advertenties.
Web 3.0 gaat de basis worden van de metaverse. Web 3.0 zal gaan bestaan uit blockchain-enabled gedecentraliseerde applicaties waarmee gebruikers gezamenlijk een database van transacties bijhouden. Dit is ook de basis van crypto in de metaverse.
In dit artikel kom je erachter wat er precies bedoeld wordt met termen zoals blockchain, crypto-activa en gedecentraliseerd. Dit is dé technologie die de metaverse mogelijk maakt.
Bits bezitten
Blockchain is een technologie ervoor zorgt dat transacties permanent worden geregistreerd. Dit gebeurt meestal in een grootboek. Dat is een gedecentraliseerde en openbare database. Bitcoin is de meest bekende op blockchain gebaseerde cryptocurrency. Elke keer als iemand een bitcoin aanschaft, wordt de transactie daarvan geregistreerd in de blockchain. Zo’n grootboek is nauwelijks te misleiden. Openbare blockchains, zoals Bitcoins, zijn daarnaast ook transparant: alle transacties die gemaakt worden, zijn voor iedereen zichtbaar. Dit is niet het geval bij traditionele bankboeken.
We noemden net al even Bitcoin als voorbeeld van een blockchain. Een andere interessante blockchain is Ethereum. Ethereum is programmeerbaar via “smart contracts” en worden uitgevoerd wanneer er aan een bepaalde voorwaarde wordt voldaan. Je kunt bijvoorbeeld zo’n contract gebruiken om je eigendom in vast te stellen van een digitaal object, zoals muziek of bepaalde illustraties. Zo kan niemand anders deze objecten claimen.
Items zoals illustraties en muziek op een blockchain worden ook wel NFT’s genoemd. Dit zijn non-fungible tokens. Non-fungible betekent dat ze uniek. Het is het tegenovergestelde van fungible. Items die fungible zijn, zijn hetzelfde waard als andere items. Een voorbeeld hiervan is valuta.
Je kunt een smart contract gebruiken waarin staat dat je je digitale object wilt verkopen in een bedrag in ether, de valuta van de Ethereum-blockchain. Als je daadwerkelijk overgaat op verkoop en akkoord gaat, wordt de ether en het object automatisch overgedragen op de blockchain. Er is bovendien geen derde partij nodig om dit mogelijk te maken. Voor alle zaken kan namelijk worden verwezen naar het openbare register in het grootboek.
Je kunt een smart contract gebruiken waarin staat dat je je digitale object wilt verkopen in een bedrag in ether, de valuta van de Ethereum-blockchain. Als je daadwerkelijk overgaat op verkoop en akkoord gaat, wordt de ether en het object automatisch overgedragen op de blockchain. Er is bovendien geen derde partij nodig om dit mogelijk te maken. Voor alle zaken kan namelijk worden verwezen naar het openbare register in het grootboek.
Misschien vraag je je af wat de blockchain-crypto-activum te maken heeft met de metaverse. Alles! Je kunt namelijk met de blockchain goederen bezitten in een virtuele wereld en dus niet alleen in de fysieke wereld. Bovendien wordt de metaverse niet door alleen bedrijven opgebouwd. Er zullen verschillende werelden worden gebouwd door verschillende groepen mensen. Deze werelden zullen ook interoperabel worden. Mensen zullen dus kunnen wisselen van virtuele ruimtes. Het eigendomsbewijs voor je digitale objecten zullen dus in verschillende werelden beschikbaar zijn. Weet jij al de beste manier om research te doen naar veelbelovende NFT’s?
Crypto wallet
Waar bewaar je eigenlijk je crypto wallet? Je zult namelijk vast je wallet bij je willen dragen in de metaverse. Je crypto wallet bevat ook een digitale goederen die alleen bestemd zijn voor de metaverse: avatars, avatar-kleding en virtuele decoraties.
Wat gaat iedereen doen met hun crypto wallets? Er is veel mogelijk, waaronder winkelen. Zoals je nu bijvoorbeeld games, films en muziek op het internet koopt, kan dat straks ook. Ook zou je items uit de fysieke wereld kunnen kopen in de metaverse.
Winkelen is niet het enige wat mogelijk is met je crypto wallet. Je wallet kan worden gekoppeld aan je ID, wat zorgt voor een gemakkelijke transacties die juridische verificatie vereist. Je hoeft je inloggegevens voor alle virtuele werelden en websites ook niet te onthouden, omdat je ID aan je wallet wordt gekoppeld. Je bent dus binnen een klik ingelogd in de virtuele wereld waar jij wilt zijn. Tot slot werkt een ID die verbonden is met je wallet ook goed voor het regelen van toegang tot leeftijdsgebonden gebieden in de metaverse.
Verder kan je crypto wallet ook nog worden gekoppeld aan je contactenlijst. Hierdoor kun je met veel gemak je sociale netwerkinformatie van de ene virtuele wereld naar de andere brengen.
Op een bepaald moment in de toekomst kunnen crypto wallets ook tot hele andere dingen in staat zijn. Het kan namelijk ook worden geassocieerd met reputatiescores die bepalen welke machtigingen je hebt om te communiceren met mensen buiten uw sociale netwerk. Het systeem kan je reputatie schaden en je invloed verkleinen als je je niet goed gedraagt en verkeerde informatie verspreidt. Dit moet zorgen voor een veilige en goede sfeer binnen de metaverse.
Veel potentie voor grote bedrijven
Ten slotte, bedrijven zullen zich ook zeker bemoeien met de metaverse als er geld mee te verdienen is. Bedrijven, zoals Meta, zijn bezig met het ontwikkelen van grote platformen waar mensen zullen werken, samenkomen en ontspannen. Ze zijn bezig met het bekijken van alle mogelijkheden.
De metaverse bestaat nog niet, maar dat zit er weldegelijk aan te komen. Grote merken stappen ook in de NFT-mix, waaronder Coca-Cola, Adidas en Nike. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat als je in toekomst een fysiek item van een bedrijf koopt, je mede-eigenaar kunt worden van een gekoppelde NFT in de metaverse. Als je een outfit koopt van je favoriete merk, kun je ook de eigenaar worden van de cryptoversie van de outfit die je avatar kan dragen naar een virtueel concert. Je kan natuurlijk je outfit ook weer verkopen.
De voorbeelden die hierboven staan, zijn enkele manieren waarop metaverse bedrijfsmodellen waarschijnlijk zullen overlappen met de fysieke wereld. Met de ontwikkelingen in deze technologie zullen de fysieke wereld en virtuele wereld alleen maar meer samensmelten. Zoals gezegd bestaat de metaverse nog niet echt, maar met technologische fundamenten zoals blockchain en crypto-activa, wordt er wel een toekomst voor de metaverse geschetst.