Gaming en VR hebben elkaar altijd al goed gelegen en bieden elkaar enorm veel mogelijkheden. Oudere en populaire games in 2D, zoals Minecraft en Second Life, bevatten elementen van de nu-WIP-metaverse. Denk hierbij aan 3D-avatars waarmee je met anderen kunt communiceren, het bouwen van je eigen projecten en observatie als gameplay. Nu bedrijven als Meta en Epic Games een gedeeld universum van virtual reality proberen te bouwen, heeft gaming een nieuw thuis gekregen.
In een recent onderzoek zei 59% van de experts uit de industrie dat gaming de komende jaren de VR-investeringen zal domineren. 64% zei ook dat gaming het grootste potentieel heeft om te profiteren van VR.
Hoe ziet gamen eruit in de metaverse? Wanneer kan je gamen in de metaverse en welke valkuilen moet je vermijden als je wilt gamen in de metaverse?
Hoe ziet gamen in de metaverse eruit?
De definities van de metaverse lopen uiteen, maar het kan worden gedefinieerd als een gedeelde VR-ruimte waar gebruikers – middels een avatar – met elkaar en de digitale wereld om hen heen kunnen communiceren via geavanceerde hardware en software. Dit zorgt ervoor dat de ervaring met VR-gaming naar een nieuwe hoogte stijgt.
Momenteel is VR-gameplay beschikbaar als een op zichzelf staande applicaties die je op je desktop, verschillende soorten VR-apparatuur of smartphone kunt downloaden om deel te nemen aan een vertolking van traditionele videogames. Als je nu een game speelt, kom je in een driedimensionale VR-wereld terecht waarin je alles om je heen kunt bekijken. Hierdoor krijg je al een realistisch gevoel en lijkt het erop alsof je in de game bent beland. Dit concept wordt in de metaverse nog verder uitgewerkt. In de metaverse worden meerdere VR-games met elkaar verbonden en enkele interoperabele omgeving voor gebruikers te creëren.
Ze zouden in en uit game-applicaties kunnen navigeren, met dezelfde spelers in meerdere ruimtes kunnen communiceren en zelfs hun overwinningen kunnen overdragen zonder de VR-headset af te hoeven doen. In deze context zal gaming de volgende kenmerken hebben:
Games-as-platforms – De game-ervaring zal veel flexibeler worden. Gebruikers kunnen zelf meer ingevingen maken aan de virtuele wereld. Dit kan door hun eigen inhoud te maken, subgames binnen een game te bouwen en de gameomgeving in wezen behandelen als een ruimte voor andere activiteiten.
Sociaal gamen – De metaverse is sociaal en onderscheidt zich zo van de traditionele eenzame VR-ervaring. Multi-player gaming wordt naar een hoger niveau getrokken: je kan met vrienden uit de echte wereld spelen, uitnodigen, communiceren en relaties opbouwen met mensen die je nog nooit gesproken hebt.
Game en verdien – Dit wordt een cruciaal onderdeel van gamen in de metaverse. Naast het gamen kunnen spelers winstgevende activiteiten ondernemen. Dit kan bijvoorbeeld door de prijs/activa die ze in hun game hebben gewonnen door te verkopen aan cryptogebruikers.
De mogelijkheid van draagbare game-activa – De interoperabele architectuur van de metaverse zou kunnen zorgen voor overdraagbaarheid van activa. Verbeteringen of beloningen die je hebt aangebracht of verdiend in de ene game, kunnen worden overgedragen naar de andere game.
Mixed reality-ervaring – De metaverse maakt gebruik van AR en MR om een meer organische ervaring te bieden.
Bedrijven die de toekomst van gaming in de metaverse vormgeven
Hoewel de metaverse niet iets nieuws is, bevindt het zich nog wel in de beginfase en heeft aanzienlijke investeringen aangetrokken van zowel gamingbedrijven, technische giganten als VC’s. Het lijkt er daarom op dat de metaverse de toekomst van gaming is. Bedrijven zoals Decentraland, Sandbox, Epic Games en Meta zijn enkele van de belangrijkste bedrijven die ontwikkelingen doormaken in een wereld waarin gamen in de metaverse normaal is.
Decentraland
Decentraland behoort tot een van de eerste bedrijven die probeert om een metaverse op te bouwen. Het heeft een 3D VR-platform met meetbaar onroerend goed, een cryptocurrency gebaseerd op Ethereum en ook nog eens ruimtes voor multiplayer-gaming. Daarnaast doet het bedrijf investeringen naar het ontwikkelen van meer gameplay-mogelijkheden.
Sandbox
Sandbox is een andere metaverse-native videogame waar je in een virtuele ruimte kunt spelen, ruimtes kunt creëren, bezitten en besturen. De economie van Sandbox is gebaseerd op door gebruikers gegenereerde crypto- en NFT-activa en werkt samen met wereldwijde merken om unieke en verrijkende ervaringen te leveren. Bovendien heeft de Sandbox-marktplaats meer dan 20.000 NFT’s die je kunt kopen en opnemen in jouw VR-wereld.
Epic Games
Dit bedrijf is de maker van het populaire en wereldbekende Fortnite: een VR-game en evenementbestemming in één. Epic Games heeft al meerdere concerten georganiseerd met behulp van de metaverse-achtige mogelijkheden die de game biedt. Onlangs heeft Epic Games aangekondigd dat het $ 1 miljard zou investeren om zijn eigen metaverse te bouwen die gericht op gaming.
Meta
Meta, het voormalige Facebook, is relatief nieuw in het metaverse segment, maar heeft een indrukwekkende staat van dienst op het gebied van VR-innovatie. Het bedrijf bedrijf bouwde al een ervaringswereld rond zijn Oculus-productfamilie en deze innovaties zullen de visie van het bedrijf op de metaverse blijven informeren.
Zorgen waar nog naar gekeken moet worden
Natuurlijk hebben VR en videogames in het algemeen altijd juridische en ethische kwesties moeten tegengaan, en hetzelfde zal gelden in de metaverse. Er zijn een aantal zorgen die nog nader bekeken moeten worden.
ten eerste moet er gekeken worden naar kindvriendelijke controles. Kinderen moeten in hun activiteiten kunnen worden onderscheiden van volwassenen. Daarnaast moet er meer duidelijkheid komen over de NFT-eigendomsrechten. Wetten die het recht om in-game-activa te bezitten regelen, zijn nog steeds vaag. Tot slot zijn er nog veel tekortkomingen in de infrastructuur voor het bouwen van de metaverse.