Buy here your official football shirt!!

Wat is de Metaverse?

Het woord ‘metaverse’ wordt vaak teruggekoppeld aan de utopische cyberpunkroman Snow Crah uit 1992 van Neal Stephensons. In zijn roman is de metaverse een 3D virtual reality-ruimte die toegankelijk is via persoonlijke terminals en virtual reality-brillen. De kijk op de metaverse van Stephensons is 20 jaar later steeds normaler aan het worden. De ontwikkelingen op het gebied van metaverse gaan ondertussen hard door.

De metaverse is een netwerk/community van aan elkaar gekoppelde virtuele 3D-ruimtes waarin de gebruikers – door middel van avatars – interactief kunnen rondkijken en actief bezig kunnen zijn. Naast de virtuele werelden bevat het ook bijvoorbeeld online digitale platformen, nieuws en advertentiemodules. Online netwerken bestaan al langer dan je denkt. Al sinds de jaren 80’ en jaren 90’ bestaan er chatrooms en ontstonden de eerste social mediasites. Tegenwoordig is inloggen op Fortnite of Roblox, chatten met vrienden via je console en met hen games spelen net zo’n sociale ervaring als de meeste andere fysieke interacties.

Het doel van de metaverse is om een overlap van je digitale en fysieke leven te creëren in alles wat je dagelijks doet. Denk hier bijvoorbeeld aan socialisatie, winkelen, entertainment en werk. Dit komt nu al dichterbij dan je denkt. Kijk bijvoorbeeld hoe Netflix meet wat je eerder hebt bekeken om nog betere suggesties te doen. De metaverse is niet een trend die maar een tijdjes duurt. Het is hier om te blijven en is een evolutie van het huidige internet.

Voor wie de metaverse nog meer een belangrijke vooruitgang zal zijn, is voor marketeers. De metaverse biedt de marketing veel potentie. Het is populair en de snelle connecties zorgen ervoor dat het alleen maar blijft groeien. De metaverse is nu vooral populair onder de millenials en Gen-X. Met de nieuwe technologieën die de metaverse biedt, kan je als marketeers deze generaties up-to-date houden over deze technologieën en je publiek op een nieuwe manier benaderen om je producten te laten zien.

Hoe werkt Metaverse

Metaverse is een digitale ruimte waarin digitale objecten mensen vertegenwoordigen. Deze objecten worden ook wel avatars genoemd. Het is een concept om aspecten van verschillende technologieën te combineren, waaronder social media, augmented reality (AR)virtual reality (VR)online gamingNFT’smixed reality en cryptocurrencies. Het laat mensen virtueel met elkaar communiceren. Het is dus een virtuele wereld waarin gebruikers elkaar kunnen spreken, winkelen, adverteren verschillende activiteiten kunnen uitvoeren en nieuwe dingen kunnen leren. De metaverse biedt voor iedereen enorm veel mogelijkheden op verschillende deelgebieden.

Is de metaverse echt?

Heel veel mensen hebben het tegenwoordig over de metaverse en vragen zich af het het bestaat. We kunnen er erg kort over zijn: er bestaat op dit moment nog geen gedeelde metaverse.

Toch kunnen we stellen dat volledige gerealiseerde metaverse er wel zit aan te komen. Er zijn al een aantal bedrijven die bezig zijn met het creëren van werkelijkheden die later verbonden kunnen worden met de metaverse:

MetaMeta is het voormalige Facebook en is bezig met het maken van stappen richting een wereld waarin de metaverse realiteit wordt. Dit doet Meta met virtual reality (VR) op het social media platform Horizon.

Epic Games: waarschijnlijk ben je niet onbekend met dit bedrijf. Epic Games is namelijk het bedrijf achter de game Fortnite. In deze game kan je met een avatar samen met je vrienden spelen in een online wereld. Bovendien heeft Epic Games laten zien dat ze tot veel meer in staat zijn. Zo hebben ze bijvoorbeeld virtuele optredens van Ariane Grande en Travis Scott georganiseerd. Dit laat ook zien dat de marketingwereld virtueel op platformen hun ideeën en content kunnen delen.

Roblox: Roblox is een virtuele wereld waarin gebruikers – middels een avatar – met elkaar verschillende spellen op een platform kunnen spelen en met elkaar als het ware in een community kunnen communiceren.

Dit is nog maar een kleine greep van bedrijven die al werken richting een wereld waarin de metaverse realiteit wordt. Ook bedrijven zoals Microsoft kiezen voor een richting naar deze wereld met bijvoorbeeld Microsoft Teams.

Op dit moment kunnen avatars in virtuele werelden zich nog maar bewegen op één platform, maar zodra de metaverse verder ontwikkeld is, zal dit niet meer het geval zijn. Je Avatar zou dan van virtual reality naar 3D-applicaties die worden weergegeven op een flatscreen-monitor of tv, naar AR-apps op je mobiele telefoon gaan. Zo ontstaat dus een realiteit waarin de gebruikservaring van metaverse altijd doorgaat.

Hoe zou de metaverse er uit kunnen komen te zien?

De metaverse lijkt wel een dystopische droom, maar toch lijkt het er echt aan te komen. In oktober 2021 maakte Facebook-oprichter Mark Zuckerberg bekend dat Facebook zou veranderen naar Meta. Hierdoor kon hij eindelijk werken aan de visie die hij altijd al had willen bereiken: de metaverse. Volgens Zuckerberg was de metaverse namelijk de opvolger van mobiel internet.

Maar hoe ziet de metaverse eruit en wat maakt het zo bijzonder? Het zou volgens Zuckerberg een digitale ruimte zijn waar iedereen dingen kan doen die zelfs niet in de fysieke wereld mogelijk zijn. Denk hierbij aan teleporteren en overal aanwezig zijn waar je wilt in de vorm van een hologram. Je zou als hologram je grootouders kunnen bezoeken, met je vrienden naar een festival gaan of gewoon kunnen werken op kantoor of op een andere plek. Je hele wereld zou dus veranderen naar een virtuele omgeving die overal en altijd te betreden is.