Buy here your official football shirt!!

Augmented reality (AR): een praktisch overzicht van de technologie van de toekomst

Augmented reality (AR) is een technologie waarmee mensen digitale inhoud, zoals afbeeldingen, geluiden en tekst in een omgeving kunnen plaatsen. Deze technologie kreeg voor het eerst echt veel aandacht in 2016. Dit kwam door de game Pokémon Go. Deze game maak het mogelijk om via telefoons te communiceren met Pokémon die over de wereld te vinden zijn.

Sinds de hype van deze game is augmented reality steeds populairder geworden. Genoeg aanleiding voor andere bedrijven om meer te doen met deze technologie. Een voorbeeld van zo’n bedrijf is Apple. Apple introduceerde zo zijn ARKit-platform in 2017 en AR-brillen – die misschien binnenkort wel uitkomen – waarmee dragers AR-ervaringen kunnen opdoen zonder een telefoon te gebruiken. Ook Google lanceerde later ook web-API-prototypes. Het is duidelijk aan het worden dat AR op het punt staat onderdeel te worden van ons dagelijks leven. In dit artikel zullen we laten zien wat AR is en welke praktische én commerciële voordelen het heeft.

Wat is augmented reality (AR)?

Augmented reality is precies hoe het klinkt. Het is een realiteit met allerlei interactieve digitale componenten. De AR-applicaties waarover we nu beschikken, zijn afhankelijk van smartphones om de digitaal verbeterde wereld te laten zien. In deze wereld kunnen gebruikers met hun camera de echte wereld om hen heen op het scherm bekijken en vertrouwen op een AR-applicatie die de wereld op een aantal manieren verbetert via digitale overlays:

  • Het over elkaar heen leggen van afbeeldingen, digitale informatie en/of 3D-modellen
  • Het invoegen van labels
  • Het veranderen van verschillende kleuren
  • Het uiterlijk van de gebruiker of zijn omgeving wijzigen via filters. Dit is nu al mogelijk op bijvoorbeeld Instagram en Snapchat

AR is beschikbaar op allerlei verschillende apparaten en kan weergegeven worden op schermen, brillen, draagbare mobiele apparaten en op het hoofd gemonteerde displays.

AR is geen meeslepende ervaring zoals virtual reality (VR). Waar virtual reality meer eisen heeft voor zijn/haar gebruikers, kunnen mensen via AR gewoon blijven communiceren in een netwerk in de fysieke wereld.

Veelvoorkomende augmented reality-gebruiksscenario's

Waar wordt augmented reality eigenlijk voor gebruikt? De afgelopen jaren heeft bijna elke branche manieren gevonden om AR toe te passen en daarmee al hun bedrijfsprocessen te verbeteren. Een aantal voorbeelden daarvan zijn de volgende:

Training en opleiding: door AR zijn mensen in staat nieuwe taken gemakkelijker en sneller uit te voeren dan traditionele trainingsmethoden. Als AR binnenkort op grote schaal beschikbaar is, zullen veel meer mensen nieuwe kennis opdoen en meer potentie creëren.

Entertainment: de afgelopen jaren wordt entertainment verbeterd door de nieuwe AR-technieken. In Fortnite verscheen een hologram van Travis Scott op het podium en gaf een concert voor talloze online gamers. Maar ook in een live concert verscheen er een hologram van Tupac Shakur op het podium met Snoop Dogg bij Coachella.

Gaming: de games van deze tijd bevatten enorm veel AR-elementen. Denk hierbij aan Minecraft, Roblox en Fortnite. Gamers houden enorm van deze AR-elementen en de populariteit hiervan blijft maar groeien.

Verkoop en marketing: in deze tijd is het makkelijker dan ooit om merchandise en kleding virtueel te passen of uit te proberen voordat je het daadwerkelijk koopt. Dit is allemaal mogelijk via AR-apps. Zo kun je bijvoorbeeld met de app van Sephora je cosmetica die je wil aanschaffen in AR op je gezicht bekijken. Door zulke mogelijkheden wordt de winkelervaring van de consument verbeterd en zijn er veel mogelijkheden om jouw producten en ideeën aan je doelgroep te laten zien. Dit gaat ook steeds meer de norm worden.

Tegenwoordig worden de meeste van deze augmented reality-ervaringen mogelijk gemaakt door smartphones. Maar door de ontwikkeling van geavanceerdere AR-apparaten – zoals de AR-bril van Apple of Hololens van Microsoft – zou dit in de toekomst ook zonder telefoon kunnen en zijn er veel meer toepassingen mogelijk. De genoemde punten hierboven waar AR nu op wordt toegepast is nog maar het begin. Het zal worden uitgebreid naar nog veel meer sectoren, zoals de zorg en onderwijs.

Augmented Reality-technologie: wat hebben merken nodig?

Steeds meer mensen raken ervan overtuigd dat er met de mogelijkheden die AR biedt er meer kan worden gedaan op het gebied van verkoop en marketing. De belofte om meer te verkopen met hulp van AR is overtuigend, maar het roept ook een belangrijke vraag op: welke technologie heeft een bedrijf nodig om augmented reality-functies op zijn bestaande website te introduceren?

Het antwoord op deze vraag verschilt natuurlijk per merk, maar met de huidige technologie is het veel makkelijker om AR aan je bestaande website toe te voegen dan een paar jaar geleden. Dit komt door de nieuwe software die is geïntroduceerd op de markt.

Wil jij hiermee vooruitlopen en zie je veel potentie in AR met betrekking tot verkoop en marketing? Hier volgen dan enkele leidende principes om in gedachten te houden:

  • AR-functionaliteit zou op uw website moeten staan, niet in een speciale AR-app. Klanten willen geen app downloaden om alleen AR-functies te gebruiken.
  • AR-genererende software heeft als voordeel dat het je tijd, energie en geld kan besparen.
  • Bouw AR voor smartphones. Als je de voordelen wilt die AR biedt, moet je ervoor zorgen dat iedere klant van een AR-technologie kan profiteren. Dat betekent het creëren van AR-ervaringen die werken met de technologie die de meeste mensen tegenwoordig hebben, namelijk smartphones.

De commerciële kansen voor AR

Augmented reality heeft de potentie om de klantervaring in vele aspecten te verbeteren. Het combineert de echte en virtuele wereld in realtime, met alle visualisatiemogelijkheden van persoonlijk winkelen en het gemak van thuisblijven.

In een tijd van toenemende afhankelijkheid van e-commerce betekent dit dat AR een krachtige visualisatietool is die merken in verschillende sectoren kunnen gebruiken om hun relaties met klanten te verbeteren en uiteindelijk hun bedrijfsresultaten te verbeteren.

Hieronder staan enkele statistieken die aangeven dat de impact van AR in het bedrijfsleven alleen maar groter wordt:

  • 61% van de consumenten zegt dat ze de voorkeur geven aan retailers en bedrijven die AR-ervaringen bieden.
  • 71% van de winkelaars zegt dat ze vaker zouden winkelen als ze AR zouden kunnen gebruiken.
  • Het gebruik van AR-technologie in eCommerce kan de conversieratio’s met 40% verhogen.