De opmars van Metaverse is niet te stuiten en belooft binnen afzienbare tijd een onmisbaar gedeelte van het internet te worden. De verwachting is dat dit digitale universum in 2024 een marktomvang van liefst € 800 miljard zal hebben. Daarmee is het een van de interessantste en populairste onderwerpen van tech marketing. Alle digitale ogen zijn erop gericht.
Kort samengevat: Metaverse is een netwerk van aan elkaar gekoppelde 3D-ruimtes. Gebruikers zijn zichtbaar als avatars en kunnen interactief rondkijken, reageren, spelen en acties ondernemen. In dit artikel, wat is de Metaverse, leggen we je uitgebreider uit wat dit netwerk is. En omdat er steeds massaler gebruik van gemaakt wordt, zal het ook steeds interessanter worden voor marketeers. Voor adverteerders. En daar komt uiteraard ook zoekmachine optimalisatie om de hoek kijken.
Het is moeilijk te voorspellen hoe de marketing in de metaverse precies vorm gaat krijgen, maar het is wel de tijd om erin te springen. Want dat het steeds groter en massaler wordt, staat eigenlijk wel vast. Maar hoe doe je dat? Wat voor acties kun je nu al ondernemen? Hier zijn vijf ideeën om SEO toe te passen op dit netwerk.
Marketing Metaverse beschikt over een hecht team van developers, marketeers en briljante geesten die jouw bedrijf op de kaart kunnen zetten in de Metaverse.
Liever mailen?
Je kunt je merk op diverse manieren voorbereiden op Metaverse. Denk daarbij aan je domein, aan directory-optimalisatie, aan technologie, zoekmachinestrategieën en aan content. Want dat laatste -tekst, afbeeldingen en video-, blijft ook in Metaverse het allerbelangrijkste. We zullen ieder onderdeel kort behandelen, aan de hand van voorbeelden. Uiteraard kunnen wij je helpen je bedrijf voor te bereiden op Metaverse SEO. Neem vooral contact met ons op.
De grote techreuzen zijn ervan overtuigd dat Metaverse steeds groter wordt en dat ook zal blijven. Facebook veranderde in 2021 haar naam al in Meta. Hun doel is helder: ze willen het nummer één domein worden in de Metaverse. Alles dat nu in opkomst en in ontwikkeling is, zal straks geïntegreerd worden in dit netwerk. Het wordt simpelweg onmisbaar. Je kunt hierbij denken aan ook steeds groter wordende zaken als augmented reality , NFT’s, mixed reality, crypto, games of virtual reality. Kortom: marketing in de Metaverse is de toekomst en het is zaak daar nu al op in te springen.
Meta is uiteraard lang niet het enige bedrijf dat investeert in deze nieuwe technologieën. Microsoft kocht onlangs Activision, dat hoogstwaarschijnlijk heel veel Metaverse-kansen zal gaan bieden. Google en Apple onderzoeken ook volop hoe zij hun gebruikers optimaal in contact kunnen brengen met dit digitale universum.
Het is niet nieuw, maar bedrijven proberen altijd de interactie aan te gaan met haar klanten. Dat is niet alleen in real life zo, maar zeker ook digitaal. Techreuzen als Facebook, Google, Microsoft, Yahoo en Yelp bieden bedrijven de mogelijkheid om informatie over iedere locatie te bieden. Niet alleen fysieke winkels hebben daar baat bij, maar zeker ook digitale vestigingen. Dat zal blijven evalueren.
Merken zullen gebruikers visuele ervaringen kunnen bieden. Dat betekent een geweldige kans om met gebruikers in contact te komen. Het is een grote aanrader om hier vanuit SEO-perspectief van op de hoogte te blijven. De ontwikkeling van lokale directory-pagina’s op elk platform zou zo volledig mogelijk moeten zijn, met informatie, afbeeldingen en vindbaarheid. Zo positioneert de pagina optimaal, naarmate Metaverse populairder wordt. Let wel: dat is momenteel ook al zo. Hoe vollediger je bent, hoe hoger je klassering en hoe beter je vindbaarheid.
Zoals je leest, is Facebook alvast een grote voorloper. Zo werkten zij bijvoorbeeld al samen met Ray-Ban met als doel slimme brillen te maken. Ook Apple is ook al bezig met smartglasses. Visuals zijn immers essentieel, anders krijg je geen volledige ervaring en daar is de gebruiker wel naar op zoek. Als je een SEO-strategie ontwikkelt, is het ook een aanrader om niet alleen te denken aan telefoons, tablets en laptops, maar ook zeker aan andere hardware die op de markt zullen komen.
Zoekmachines blijven voorlopig de grote vooroplopers. Zij verbinden gebruikers met informatie en ervaringen en dat zal zo blijven. Wat betreft SEO-strategie is het dan ook verstandig om je altijd te houden aan de richtlijnen van zoekmachines. Zij ontwikkelen zich uiteraard door. Wat betreft toekomst zullen zoekmachines hun eigen Metaverse-ervaring worden, maar geoptimaliseerde HTML-tags, URL-structuren, nuttige en rijke inhoud, door spiders leesbare tekst, beveiligde omgevingen (zoals https), snel ladende content en een sitemap en robot.txt blijven onmisbaar.
Hoe krijg je straks de aandacht en betrokkenheid van gebruikers? Creativiteit en originaliteit blijven ontzettend belangrijk. En omdat Facebook al een grote speler is, zal het algoritme ongeveer hetzelfde werken als Facebook. Dat betekent: content met hoge betrokkenheid zal het beste zichtbaar zijn en dus is content optimalisatie ten alle tijden belangrijk voor je content marketing strategie. Dat doen Google en andere zoekmachines ook, de content moet een hoge betrokkenheid hebben en bevredigend voor de gebruiker zijn. Ofwel: de content met de hoogste betrokkenheid en gebruikerstevredenheid zullen overal bovenuit stijgen.
Marketing Metaverse beschikt over een hecht team van developers, marketeers en briljante geesten die jouw bedrijf op de kaart kunnen zetten in de Metaverse.
Liever mailen?
Football-shirts@hotmail.com